Norrköpings Kontoristförening

Föreningen bildades 1902 och utgjorde då ett nav i ett socialt nätverk för kontorister och andra merkantilt verksamma personer i Norrköping. Under föreningens verksamhetstid har denna anförtrotts förvaltningen av ett antal stiftelser vars ändamål är att verka för ökad språkkompetens bland föreningens medlemmar samt att hjälpa äldre behövande kontorister med hyresbidrag och julgåva. Villkor samt ansökningsblanketter för stipendier respektive bidrag finns under separata flikar ovan.

Antalet medlemmar i föreningen är ca 500 st.

Föreningens verksamhet består idag av att förvalta stiftelsernas förmögenheter och dela ut större delen av avkastningen som stipendier eller hyresbidrag/julgåva. Föreningens verksamhet leds av en styrelse, som består av sex ledamöter och två suppleanter. Föreningen har sedan år 1960 inga egna lokaler.

Styrelse för Norrköpings Kontoristförening

Lars Falkenlind, ordförande

Mikael Gustafsson, vice ordförande

Catarina Ingeson, kassör

Susanne Thörn, sekreterare

Leontine Häggman, ledamot

Margareta Ljung, ledamot

Birgitta Persson, suppleant

Anna Lena Öhlund, suppleant, webbansvarig

Styrelsen sammanträder 8-10 gånger per år

I oktober 2012 anordnades en jubileumsmiddag med dans, dit alla medlemmar var inbjudna. I samband med 110-årsjubileet intervjuades föreningens ordförande i NT.

I samband med föreningens 100-årsjubileum togs en jubileumstidskrift fram. Läs föreningens jubileumsskrift nedan.

Artikel 110-årsjubileum

Jubileumsskrift NKF 100 år